Bewonersinformatie

Corona-statement Caland I (download bestand hieronder)


Weblinks voor bewoners (opent nieuw tabblad)

Gebruik van de wasmachines: wasmunten bestellen en wasrooster

De wasmunten die je nodig hebt voor de wasmachines kun je per 5, 10 of 20 bestellen via de webshop: https://www.woongebouw-caland.nl/online-winkel/. De betaallink moet handmatig door de beheerder worden aangemaakt, dit kan soms dus even duren. Zodra is betaald, zal de beheerder binnen 7 dagen de wasmunten bezorgen. Zorg dus dat je nog munten op voorraad hebt en je wasmunten op tijd bestelt.

Een reservering voor de wasmachine en/of droger kun je maken wanneer je bent ingelogd via www.wasrooster.nl. Bij de eerste keer dat je de site gebruikt moet je je registreren. Zorg hierbij dat je je huisnummer mét toevoeging invult (wanneer dat het geval is), zodat er voldoende overzicht blijft. Wanneer de beheerder je account heeft goedgekeurd, kun je per week 4 wasmachines en 4 drogers reserveren. Indien je regelmatiger moet wassen i.v.m. werk bijvoorbeeld, laat het dan even weten per mail of app aan de beheerder.

Stroomuitval

Het kan zijn dat door overbelasting of door verkeerd aangesloten apparatuur de stroom in je kamer of in de keuken eraf gaat. Indien de stroom is uitgevallen, kijk dan eerst of je zelf de stroom er weer op kunt zetten. In de gangen zitten de elektriciteitskasten waar je de stop weer omhoog kunt zetten.

LET OP: Een enkele stroomuitval is absoluut geen reden om het noodnummer te bellen! Probeer tijdelijk de stroomaanvoer aan te leggen met een verlengkabel vanuit een ander stopcontact. Mocht het noodnummer onnodig geraadpleegd worden zal de rekening hiervan aan de beller worden gepresenteerd. De kosten van diensten in het weekend en gedurende de nachtelijke uren zijn enorm hoog en dus moeten deze zoveel mogelijk worden beperkt. 

Afval/grofvuil

Laat geen (grof)vuil achter in of rond het woongebouw. Huisvuil kan gedeponeerd worden in de groene containers in de containerruimte. De bevindt zich bij de achteringang (groene deur). Papier en glas kan buiten in de daarvoor bestemde bakken worden gedeponeerd. Indien de papierbak vol zit; stuur dan een melding via de 'Buiten Beter-app' naar de Gemeente Rotterdam. 

Bied grofvuil alleen aan na een afspraak met de ROTEB (op afgesproken dag en plek). De diensten van de ROTEB zijn gratis: bel 14-010 voor een afspraak. Of ga naar de website van de ROTEB:  https://www.rotterdam.nl/loket/grofvuil/

Reparatieverzoek

Soms gaat er wel eens iets kapot in je woning of in de gezamenlijke ruimte. In de onderhoudswijzer binnen de beheerstructuur kun je zien voor wie de kosten zijn voor het repareren en vervangen van verschillende onderdelen. Reparaties die je zelf kunt doen en die voor jouw rekening komen, hoef je niet aan te melden als reparatieverzoek. Alle overige reparatieverzoeken meld je eenvoudig in mijn Stadswonen. De onderhoudswijzer kun je downloaden onder het kopje 'Downloads'. 

In verband met de pilot van Stadswonen om alle verzoeken via de Mijn Stadswonen omgeving gemakkelijker om te leiden, is het vanaf 2020 niet meer mogelijk om een reparatieverzoek via onze eigen website (deze website) in te dienen. Maak dus gebruik van de Mijn Stadswonen omgeving via www.stadswonenrotterdam.nl .

Fietsenactie

Jaarlijks wordt een fietsenopruimactie gehouden in Woongebouw Caland I. Fietsen die langdurig niet gebruikt worden of zijn achtergelaten worden door de wooncommissie opgeruimd om zo genoeg stallingscapaciteit te behouden in de fietsenstallingen en fietsenrekken. Daarnaast wordt tijdens deze opruimdag ook de fietsenstalling gecontroleerd op achtergelaten spullen.

Iedere bewoner ontvangt een fietssticker die duidelijk zichtbaar op de fiets geplakt dient te worden. Dit is een teken voor de wooncommissie dat de fiets (nog) gebruikt wordt. Bewoners die meer dan één fiets hebben kunnen een e-mail naar de sociaal beheerder sturen voor een extra sticker.

Hygiënecontrole

Stadswonen Rotterdam vindt hygiëne van groot belang bij de instandhouding van een gezond woon- en leefklimaat. Daarom krijgt de wooncommissie de opdracht om jaarlijks een hygiënecontrole te organiseren. 

De wooncommissie informeert de bewoners over de hygiënecontrole middels een brief. Deze brief wordt vier weken voor de data van de hygiënecontrole verspreid onder de bewoners. Mocht je op het voorgestelde tijdstip niet aanwezig kunnen zijn, dan kun je het strookje invullen die bij de brief hoort en in de beheerdersbrievenbus gooien met het verzoek voor een andere afspraak. Bewoners zullen door middel van Facebookberichten reminders ontvangen. 

De hygiënecontrole wordt uitgevoerd door leden van de wooncommissie. Tijdens de hygiënecontrole wordt gekeken naar:

  • Gang: deze moet vrij zijn van spullen. 
  • Douche: schoonhouden van vloer, wandtegels, wastafel, badkamerkastje en voegen. Denk ook aan het verwijderen van kalkaanslag en schimmel(vorming).
  • Toilet: schoonhouden van vloer, wandtegels, wastafel en toiletpot.
  • Keuken: denk ook aan het schoonmaken van de ruimte onder en achter de koelkast en de kookplaat. Ook de afzuigkap moet schoon zijn.

De exacte punten waarop wordt gecontroleerd zijn te vinden op de achterkant van de brief en in de e-mail.

Geluidsoverlast

Heb je last van geluidsoverlast van een van je medebewoners in dit woongebouw, meld dit dan aan de sociaal beheerder (06-15560968). Mocht de overlast tussen 22.00 en 8.00 (dus 's nachts) plaatsvinden en de overlastgever geeft geen gehoor aan herhaalde verzoeken tot staken van de overlast, kun je contact opnemen met de politie, telefoonnummer: 0900-8844.

Ga dus altijd eerst zelf langs bij de veroorzaker van de overlast om deze (rustig) aan te spreken over zijn/haar gedrag, zodat deze persoon de kans heeft dit zelf op te lossen. Mocht er geen gehoor worden gegeven aan je verzoek, handel dan zoals hierboven beschreven.

Meld overlast altijd ook aan de sociaal beheerder! Indien nodig kunnen de klachten dan worden doorgegeven aan Stadswonen Rotterdam en/of kunnen er passende maatregelen worden getroffen.